360 LED Fotografiska

Fotografiska

Uppdrag

I augusti 2017 visades utställningen ”What’s on the plate – what children eat” på Fotografiska i Stockholm. Utställningen var en samproduktion med Aftonbladet till förmån för Rädda Barnen och man ville med den belysa svältkatastrofen och barnens situation i Afrika. Målet var att kunna förflytta besökarna till en annan värld genom att visa 360-graders dokumentärfilmer.

Svårigheten med vanliga 360-graders glasögon är att bara du som har på dig dem kan se materialet. Det går inte att samtidigt reagera och kommunicera med omgivningen. Vi fick därför i uppdrag av Fotografiska att ta fram en 360-graders högupplöst displaylösning för att kunna skapa ett rum som gästerna kunde gå in i – där man samtidigt som man såg filmerna också skulle kunna prata med varandra.

Lösning

Eftersom utrymmet på Fotografiska var begränsat och besökarna skulle stå väldigt nära skärmen kunde inte vanliga projektorer användas. Vi tog därför fram en 360-graders lösning med vår högupplösta beMatrix LEDskin 3,1 mm LED-skärm. Genom specialtillverkade delar skapade vi ett runt rum som var knappt 5 m i diameter och 4 m högt. Rummet var helt sömlöst och 360-video kunde spelas runt om – även genom den öppning där man går in.

Uppspelningen av 360-filmerna gjordes via en WatchOut WatchMax mediaserver.

Liknande case

(Se fler case)